Liefde, luxe en late check-outs: dit zijn de favoriete add-ons in hotels in Europa op Valentijnsdag

februari 20, 2025 Lindsay
Home > Press Release > Liefde, luxe en late check-outs: dit zijn de favoriete add-ons in hotels in Europa op Valentijnsdag
Dit bericht delen

(Breda, Nederland) 24 februari 2025 – Valentijnsdag draait niet alleen om de liefde, maar is ook hét moment voor hotels om extra’s aan te bieden en zo extra omzet te genereren. Omdat de dag dit jaar in het weekend viel, hebben Europese hotels hier slim op ingespeeld door leuke extra’s aan te bieden die het verblijf net dat beetje specialer maakten.

Volgens RoomRaccoon, een toonaangevend alles-in-één hotel management systeem, waren vooral romantische arrangementen, champagne en luxe wijnen, late check-outs, culinaire belevenissen en spabehandelingen in trek. Deze gegevens zijn gebaseerd op een analyse van duizenden onafhankelijke accommodaties verspreid over heel Europa, waaronder

 

Champagne, wijn en prosecco

Wat is er beter dan aankomen en een koude fles bubbels op je kamer vinden? Dit jaar kozen meer dan 3600 gasten ervoor om hun verblijf extra speciaal te maken met champagne, wijn of prosecco, waarbij sommigen uitpakten met flessen ter waarde van wel €500. Deze add-on stond overal in de top vijf en in Nederland bestond maar liefst 25% van de verkochte extra’s uit een fles champagne of wijn.

Late check-outs

Meer dan 1800 gasten besloten hun romantische uitje te verlengen door een late check-out aan hun reservering toe te voegen. Deze Valentijnsdag was dat één van de vijf populairste add-ons in alle markten, omdat veel gasten gewoon nog wat langer wilden genieten. In Nederland was de vraag extra groot: 14% van alle extra’s die op 14 februari werden geboekt, waren late check-outs.

Romantische arrangementen

Cupido had het druk dit jaar, want romantische arrangementen vlogen de deur uit. In Nederland 9% van de verkochte extra’s uit romantische arrangementen, die varieerden van diners bij kaarslicht tot duo-massages.

Meer populaire extra’s

Naast de klassiekers zijn er nog genoeg andere manieren waarop gasten hun verblijf nét dat beetje specialer maken. Denk aan ballonvaarten, ontbijt op bed, overheerlijke chocolade, een boottocht en romantische kamerdecoratie, zoals bloemen en rozenblaadjes op het bed. Grappig genoeg was in Duitsland op 14 februari een van de populairste extra’s de mogelijkheid om huisdieren mee te nemen, goed voor 10% van alle add-ons.

“RoomRaccoon-hotels genereerden meer dan €420.000 aan extra omzet op Valentijnsdag 2025,” zegt Tymen van Dyl, CEO en oprichter van RoomRaccoon. “Dat laat zien hoe groot de vraag is naar persoonlijke en belevingsgerichte verblijven. Vooral de populariteit van late check-outs geeft aan dat gasten het fijn vinden om ontspannen te vertrekken. Voor hoteliers is dat een uitgelezen kans om de beleving te verbeteren en extra omzet te genereren.”

De absolute favorieten in Nederland zijn:
1. Wijn/champagne
2. Late check-out
3. Ontbijt
4. Fietsverhuur
5. Romantische arrangementen

Over RoomRaccoon

RoomRaccoon is een bekroond hotel management systeem dat al door duizenden onafhankelijke accommodaties over de hele wereld vertrouwd wordt. Het cloud-based platform van RoomRaccoon biedt hoteliers een uitgebreide reeks producten en oplossingen om de omzet te verhogen, de bedrijfsvoering te stroomlijnen en de gastervaring te verbeteren. En met meer dan 400 integraties is RoomRaccoon in deze markt een van de oplossingen met de meeste connecties. RoomRaccoon werd in 2017 opgericht door een hoteleigenaar en tech-ondernemer en werd door Hotel Tech Awards in 2025.

Persbericht uitgegeven door:

Lindsay Krause, Senior Brand Manager, RoomRaccoon

[email protected]

Author Image

Lindsay

Gerelateerde berichten