Hotel Booking Engine : Een Handleiding Voor Meer Directe Boekingen

november 16, 2023 Nicky. M
Home > Hotel Website, Hotels, Multi-Property, Technologie > Hotel Booking Engine : Een Handleiding Voor Meer Directe Boekingen
Dit bericht delen

Een hotel booking engine is een krachtige tool die rechtstreekse boekingen op de website van een hotel vastlegt.

Geen regels van derden.

Geen commissiekosten.

Vandaag de dag boeken veel meer gasten online een hotel en daarom is het gebruiken van deze tool voor alle hotels van alle soorten en maten niet langer een luxe, maar een noodzaak.

Met een booking engine kun je je kamers efficiënt verkopen via je eigen website, social media kanalen en metazoekkanalen zoals Google Hotel Ads.

Hoe werkt een online booking engine?

De hotel booking engine verwerkt automatisch betalings- en reserveringsgegevens, waarbij alle gegevens van je gasten veilig worden opgeslagen in je PMS. Vervolgens kun je deze bekijken in het overzicht met reserveringen.

TOON BESCHIKBAARHEID

Luxe suite

Grootte kamer – 38 m2

2 Gasten – best beschikbare tarief – geen vooruitbetaling – vanaf €…

2 Gasten bed and breakfast €200

Krachtige booking engines kunnen creditcardgegevens gebruiken, samenwerken met online aanbieders of integreren met een betalingsgateway om betalingen te verwerken.

Reizigers willen het gemak en de directe voldoening van online zelfbediening zonder dat ze veel stappen moeten doorlopen of tegen ander gedoe aanlopen.

Een booking engine is een belangrijke stap vooruit ten opzichte van het traditionele ‘neem contact met ons op’-formulier dat de meeste websites van hotels nog steeds aanbieden.

We onderzoeken booking engines en hoe ze hotels kunnen helpen om hun zichtbaarheid, verkoop en gasttevredenheid te vergroten.

Voordelen
van het gebruik van een booking engine

  1. Je accommodatie kan direct via de website van je hotel geboekt worden
  2. Je bent niet volledig afhankelijk van OTA’s
  3. Meer boekingen en verhoogde RevPAR
  4. Meer mogelijkheden voor upsell
  5. Accepteer creditcards en verwerk betalingen
  6. Houd de controle over de volledige ervaring van de gast


PLAN EEN GRATIS BOOKING ENGINE DEMO

Hoe werkt een online booking engine?

Volledige definitie van een booking engine ?

Een hotel booking engine is een hulpmiddel op de website van een hotel waarmee 24/7 beveiligde online boekingen kunnen worden verwerkt.

Het slaat automatisch reserveringsinformatie open update de beschikbaarheid wanneer een boeking is gemaakt.

Het promoot de opties van een hotel en verhoogt het aantal directe boekingen.

Onafhankelijke en boetiekhotels hebben te maken met veel problemen met betrekking tot online distributie: sterke concurrentie, een snel veranderende markt en beperkte middelen en tijd.

Hoe een hotel booking engine de gastervaring kan optimaliseren:

  • Genereer meer (commissievrije) inkomsten
  • Promoot add-ons voor het verblijf van de gast om de opbrengst per kamer te verhogen
  • Verzend geautomatiseerde e-mails zoals boekingsbevestigingen
  • De netto boekingswaarde voor directe boekingen is veel groter dan OTA-boekingen in customer lifetime value
  • Promoot je accommodatie op Google Hotel Ads om toegang te krijgen tot wereldwijde markten

3 Redenen waarom je een hotel booking engine zou moeten gebruiken

1.Jouw kamers zijn dag en nacht boekbaar

Gasten die een verblijf willen boeken, willen dat op hun gemak doen en willen niet wachten tot je tijd hebt om je mail te lezen. Het gebruik van een hotel booking engine betekent dat het hotel 24 uur per dag, zeven dagen per week boekbaar is.

Je hoeft je nooit zorgen te maken over dubbele boekingen omdat je reserveringen en beschikbaarheid automatisch worden gesynchroniseerd met je property management systeem en channel manager.

2. Je kunt de totale omzet maximaliseren

Met strategische upselling kunnen hotels hun RevPAR met wel 15% verhogen. Het toevoegen van upsells aan je booking engine kan helpen om de hoogte van de boeking te vergroten, en niet te vergeten, upselling helpt ook om de conversieratio’s van je hotel booking engine te verhogen.

Add-ons, speciale arrangementen en kamer upgrades zijn gericht op je gast en worden aangeboden als de intentie om te kopen hoog is, zodat de kans groter is dat ze de aankoop voltooien en je geen omzet verliest.

3. Je kunt slimme inzichten verzamelen

Slimme zakelijke inzichten, zoals weten aan welke arrangementen gasten de voorkeur geven en welke add-ons het minst populair zijn, geeft je de mogelijkheid om op basis van data je bedrijfsvoering te perfectioneren.

Door trackingtools zoals Google Analytics of Facebook Pixel Tracking aan de booking engine te koppelen, krijg je gedetailleerde inzichten om beter te begrijpen hoe je de conversieratio’s van je website en de algehele ROI kunt verbeteren.

Het billboard effect

Als je een hotel booking engine hebt, betekent dit dan dat je je kamers niet meer hoeft te adverteren op online reisbureaus (OTA’s)?

Nee, het wordt aanbevolen om een booking engine te gebruiken in combinatie met een channel manager waarmee je je kamers op meerdere OTA’s tegelijk kunt verkopen. De reden? Het geweldige OTA-billboard-effect.

De website van jouw hotel

Jouw hotel

Wat is een OTA billboard effect?

Het is een slimme marketingstrategie waarmee een hotel met een booking engine-website meer directe boekingen kan binnenhalen.

Slimme gasten die oorspronkelijk een accommodatie hebben gevonden op een OTA zoals Booking.com of Expedia, hebben de neiging om de website van het hotel op te zoeken voor een betere deal of om meer over de accommodatie te weten te komen.

En wat is er aantrekkelijker dan een hotelwebsite met een duidelijke call-to-action waarmee reizigers direct kunnen boeken?

Vooral als er een korting wordt gebruikt om

de deal nog aantrekkelijker te maken.

De kans is groot dat de gast niet teruggaat naar de OTA om de aankoop af te ronden, waardoor je kunt besparen op commissiekosten.

Waar je op moet letten bij het zoeken naar een hotel booking engine

1. Hoe worden je kamers en reserveringen beheerd?

Je booking engine moet in de eerste plaats ontworpen zijn om reserveringen te verwerken. Een krachtige booking engine heeft een inventaris- of vastgoedbeheersysteem waarin je inventaris (kamers, categorieën, tarieftypes) en reserveringsinformatie worden opgeslagen.

Dit maakt het gemakkelijk voor collega’s om naadloos add-ons toe te voegen, aan te passen en te verwijderen uit je inventaris, zonder bestaande boekingen te wijzigen. Bovendien kan het terugkerende boekers herkennen, waardoor je een meer gepersonaliseerde ervaring kunt bieden.

2.  Is het snel en gebruiksvriendelijk? Het boeken van een kamer moet snel en probleemloos verlopen.

Gasten moeten de data voor hun voorgenomen verblijf kunnen selecteren en kameropties aangeboden krijgen.
Ben je volgeboekt voor een bepaalde periode?

De beste boekingsengines stellen automatisch de dichtstbijzijnde alternatieve data voor om je conversieratio te verhogen.

Het is belangrijk om de software te testen vanuit het oogpunt van potentiële gasten.

Als het boekingsproces te lang duurt en te veel stappen heeft, geven ze het gewoon op en kiezen ze ervoor om bij een ander hotel te boeken of via de dure OTA’s.

3. Reageert het?

Mobiele boekingen worden steeds populairder. Volgens recente online statistieken voelt 45% van de Britse reizigers zich op hun gemak bij het onderzoeken, plannen en boeken van reizen naar nieuwe bestemmingen met alleen hun mobiel.

Om deze reden moet je booking engine op de apparaten van je gasten en net zo gemakkelijk te navigeren zijn op mobiele telefoons of tablets als op de desktop.

Essentiële elementen zijn onder meer gecomprimeerde afbeeldingen, grotere knoppen, automatisch ingevulde velden en meer.

Snel feitje:

Google geeft de voorkeur aan websites die functioneel zijn op zowel desktop als mobiel en stuurt daardoor meer verkeer naar websites die een betere ervaring bieden voor mobiele gebruikers.

4. Is het geschikt voor een internationaal gastenbestand?

Internationale reizen zijn een lucratieve markt om aan te boren. De meeste hoteliers vertrouwen op zaken van internationale reizigers omdat ze langer blijven en meer uitgeven aan kamerupgrades en andere voorzieningen.

Om deze reden moet je ervoor zorgen dat de booking engine waarin je investeert in verschillende talen kan worden gelezen en zich kan aanpassen aan verschillende valuta’s.

Dit zijn eenvoudige functionaliteiten die OTA’s aan reizigers bieden, en dat is een van de vele redenen voor hun populariteit. Als je booking engine de digitale ervaring van OTA’s kan evenaren, trek je veel meer directe boekingen aan.

5. Is het volledig aanpasbaar aan de branding van je accommodatie?

Je booking engine is een verlengstuk van je accommodatie. Het geeft potentiële gasten een eerste indruk en geeft ze een idee van wat ze van je etablissement kunnen verwachten. Een consistente look en feel helpt om ze op hun gemak te stellen wanneer ze bij jou boeken.

Een goede online booking engine zou je in staat moeten stellen om je logo te uploaden en de kleuren aan te passen aan je huisstijl. De mogelijkheid om meerdere afbeeldingen te wijzigen en te uploaden om je boekbare kamers te promoten, is nog belangrijker.

6.  Kan het verschillende tarieven aanbieden?

Iedereen houdt van afwisseling. Daarom is het belangrijk dat gasten kiezen uit meerdere tarieven wanneer ze reserveren via je booking engine.

Dit is handig om verschillende tarieven voor dezelfde kamer aan te kunnen bieden, afhankelijk van de aangeboden add-ons (zoals met of zonder ontbijt).

Een ander gebruik is om arrangementen aan te kunnen bieden die bij de kamer horen (bijvoorbeeld voor Valentijnsdag).

7. Ondersteunt het geïntegreerde betalingen?

Een belangrijk onderdeel van de boekingservaring is ervoor zorgen dat boekers veilig kunnen betalen.

De mogelijkheid om online betalingen via je boekingssysteem te accepteren, maakt het gemakkelijker voor gasten en helpt je te voldoen aan de vereisten voor reserveren en annuleren.

Je kunt bijvoorbeeld vooruitbetalingen in rekening brengen en creditcards autoriseren. Betalingen die via online boekingen worden geïnd, moeten ook automatisch worden vastgelegd in back-end financiële rapporten.

Andere tools die je samen met de booking engine gebruikt

Integratie is ongelooflijk belangrijk. Een booking engine moet kunnen worden geïntegreerd met andere systemen die je gebruikt om de nauwkeurigheid en soepele werking van de backend van je accommodatie te garanderen.

Een handigere oplossing voor kleine en onafhankelijke hotels is een alles-in-één hotel management systeem dat wordt geleverd met de belangrijkste tools die je nodig hebt om je bedrijf effectief te runnen.

Deze tools omvatten een booking engine, een property management systeem en een channel manager. Je kunt dan op basis van de individuele vereisten van je accommodatie besluiten om verbindingen van derden toe te voegen, zoals boekhoudsoftware of mobiele deursleutels.

1. Property management software (PMS)

Een PMS is software die de back- en frontend van je accommodatie beheert en is de belangrijkste integratie met elke booking engine. Een PMS regelt alles, van het reserveringsoverzicht van je hotel, rapportage en betalingen tot aan housekeeping.

Een naadloze koppeling met een PMS zorgt voor eenvoudige communicatie tussen je booking engine en live beschikbaarheid van je kamers.

2. Google Hotel Ads

Als je serieus bent over het versterken van je directe boekingen, moet je GHA opnemen in je distributiestrategie. Het Pay-Per-Stay-programma (voorheen Google Hotel Ads Commission Program) werd in 2020 gelanceerd op een gunstig moment toen het aantal annuleringen tijdens de pandemie een recordhoogte bereikte.

In plaats van te betalen voor elke klik of transactie, hadden hotels eindelijk de mogelijkheid om Google pas een commissie te betalen nadat het verblijf van de gast had plaatsgevonden. Het no-risk-model is zeer geliefd bij hotelmanagers en is verantwoordelijk voor een groot deel van de directe inkomsten.

In tegenstelling tot OTA’s kun je met GHA gasten rechtstreeks naar je hotel booking engine sturen, zodat je de boekingservaring onder controle kunt houden.

3. Channel manager

Een channel manager is een zeer belangrijke tool waarmee hotels hun kamers op meerdere kanalen verkopen zonder het gedoe van het handmatig bijwerken van prijzen en beschikbaarheid in de individuele extranetten.

In plaats daarvan worden deze updates automatisch op alle kanalen gepubliceerd en zijn ze ook te zien in de booking engine.

Hotels willen misschien een channel manager gebruiken in combinatie met een booking engine om het eerder genoemde billboard-effect te verzilveren.

Conclusie

Directe boekingen zijn een must voor ieder hotel, want ze zijn een belangrijke bron van inkomsten.

Met een booking engine is een hotel minder afhankelijk van OTA’s. Een accommodatie kan direct via de eigen website geboekt worden.

Hotels hebben ook meer controle over de ervaring van de gast, omdat ze vanaf het begin met de gast kunnen communiceren.

Hotels kunnen zelf kiezen welke informatie over gasten ze bewaren, welke deals ze aanbieden en waar de focus voor upsell ligt. Dit is een effectieve manier om de verkoopstrategie te optimaliseren en zo veel mogelijk winst te maken.

Author Image

Nicky. M

Nicky is RoomRaccoon's Senior Content Manager, combining a love for travel with a practical approach to improving hotel performance through tech and insightful tips. Join her journey where travel, hospitality, and technology meet.

Gerelateerde berichten