HOOFDSTUK 3: GROEIEN MET DE TIJD

Deel 10: De balans vinden: Directe vs. OTA reserveringen

“Gasten verwachten iets extra's als ze de moeite nemen om je website te bekijken in plaats van te reserveren via een OTA. Stel ze niet teleur.”

Luister:

Blijf op de hoogte - abonneer om niets te missen!

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

In de kern draait succes om één belangrijke factor: verkochte kamers

Je distributiestrategie is de basis voor het effectief verkopen van kamers en zorgt ervoor dat je de juiste gasten via de juiste kanalen bereikt.

Voor Bliss betekende dit een gebalanceerde aanpak met een mix van internationale en lokale boekingskanalen in Nederland, waarbij directe reserveringen prioriteit kregen voor kostenefficiëntie en het opbouwen van sterke relaties met gasten.

Top boekingskanalen in de Benelux in 2024: Inzichten uit het RoomRaccoon Booking Channel Report.

5 tips voor het creëren van de perfecte mix van boekingskanalen

  1. Kies boekingskanalen die aansluiten bij je doelen

Welke kanalen geschikt zijn, hangt af van je doelgroep. De Bliss richtte zich bijvoorbeeld op het aantrekken van internationale zakenmensen, terwijl het ook lokale reizigers aansprak. Verschillende kanalen zijn geschikt voor verschillende doelstellingen, dus het is cruciaal om je strategie af te stemmen op je bedrijfsdoelen.

Hulp nodig? Bekijk onze gids voor de belangrijkste criteria om te overwegen bij het selecteren van boekingskanalen voor je accommodatie.

  1. Vergroot je bereik met de juiste middelen

Wanneer je geen channel manager hebt, of er een gebruikt die extra commissies toevoegt, beperk je je misschien tot slechts één of twee boekingskanalen om tijd te besparen en kosten te verlagen. Dit kan echter leiden tot overboekingen, beperkte distributie en misgelopen omzet.

Investeren in de juiste middelen maximaliseert niet alleen je zichtbaarheid, maar helpt je ook je bedrijfsvoering te optimaliseren en je omzetpotentieel te vergroten.

  1. Motiveer mensen om direct te reserveren

Je absolute focus moet liggen op het omzetten van die websitebezoeker in een betalende gast. Hoe? Door meer te bieden dan de OTA's. Denk aan kortingen voor directe reserveringen (5% tot 10%), wat meestal nog goedkoper is dan het betalen van commissies aan de OTA's. Stuur na hun verblijf een follow-up e-mail met een speciaal aanbod om de volgende keer direct te reserveren. En vergeet niet om dit nog aantrekkelijker te maken met onweerstaanbare add-ons en arrangementen.

Gasten verwachten iets extra's als ze de moeite nemen om je website te bekijken in plaats van te reserveren via een OTA. Stel ze niet teleur en geef ze een goede reden om direct bij jou te reserveren.

  1. Maak het reserveringsproces zo snel en eenvoudig mogelijk

Wanneer gasten op je website terechtkomen, zorg er dan voor dat het eerste wat ze zien een opvallende 'call to action' is die hen aanmoedigt om direct te reserveren. Plaats deze CTA strategisch op alle pagina's voor maximale zichtbaarheid. Beperk het aantal benodigde gegevens bij het reserveren tot een minimum, dit kan worden ingevuld tijdens het online inchecken. Een naadloos proces verhoogt conversies en houdt gasten geïnteresseerd.

  1. Werk samen met Google om meer directe reserveringen binnen te halen

De helft van de reserveringen bij de Bliss waren directe reserveringen, niet alleen via organische marketing maar ook door een vermelding op Google Hotels. Dit krachtige reserveringsplatform biedt de zichtbaarheid die nodig is om te concurreren met OTA's die de zoekresultaten domineren. Bovendien leidt het geïnteresseerde reizigers naar je geïntegreerde booking engine, waardoor je volledige controle hebt over het contact met je gasten en hun gegevens.

Met Google Hotels betaal je alleen wanneer de gast daadwerkelijk bij je is verbleven waardoor het een boekingskanaal is dat weinig risico's met zich meebrengt en veel oplevert.