Hotel Channel Management Software 101: Alles wat je moet weten

april 18, 2023 Layla. M
Home > Guest Experience, Marketing, Technologie > Hotel Channel Management Software 101: Alles wat je moet weten
Dit bericht delen

In het nieuwe tijdperk van hotel management wordt de term ‘’channel manager’’ vaak genoemd. Maar wat betekent het eigenlijk en wat moet je er over weten? Hotel software kan eenvoudig te begrijpen en gebruiksvriendelijk zijn. Door de channel management software van RoomRaccoon te gebruiken, kun je zelfs je winst maximaliseren – zonder dat je daarvoor extra tijd hoeft te besteden aan handmatige handelingen.

Lees in deze blog wat je moet weten over channel management oplossingen. Ook gaan we in op welke criteria ervoor zorgen dat iets kan worden bestempeld als de beste channel manager software. Ben je klaar om meer te leren over innovatieve hotel management oplossingen die je prestaties naar een hoger niveau zullen tillen? Laten we beginnen met de basis en kijken naar wat een channel manager eigenlijk is.

Wat Is Hotel Channel Management Software?

Hotel channel management software stelt hoteliers in staat om hun kamers via verschillende boekingsplatformen te verkopen, waarbij de tarieven en beschikbaarheid automatisch geüpdatet worden. Het stelt jou als hotelier in staat om je vermeldingen, bezetting en meer te organiseren en beheren – allemaal via één geconsolideerde interface.

Met een channel management oplossing hebben hoteliers altijd toegang tot belangrijke informatie over gasten en kunnen ze ervoor zorgen dat de prijzen en beschikbaarheid van kamers altijd is aangepast aan de huidige situatie. Het is mogelijk om verbindingen te maken met OTA’s, Metasearch, GDS en de booking engine van je hotel. Als je op zoek bent naar een gedetailleerd overzicht, kun je onze ultieme gids voor hotel management lezen.

Veel hoteliers gebruiken een software stack voor hun hotel management systemen. Een software stack is een verzameling tools die allemaal tot doel hebben om de dagelijkse activiteiten te verbeteren. De beste channel management software voor je hotel moet volledig geïntegreerd zijn met je PMS (Property Management Systeem).

Soms heb je de optie om te kiezen voor een gratis channel management software. Betaalde opties hebben echter vaak meer handige functies en kunnen gemakkelijker worden aangepast aan jouw persoonlijke voorkeuren.

Hotel Channel Management: Belangrijkste Functies en Hoe Je De Juiste Channel Management Software Kiest (Gratis & Betaald)

Enkele van de belangrijkste functies van een channel manager zijn:

  • Mogelijkheden om verschillende channels te integreren
  • Compatibiliteit met PMS
  • Rapportage en analyse
  • Gecentraliseerd contentbeheer
  • Reikwijdte van de klantondersteuning

Op dit moment vraag je je misschien af wat het verschil is tussen een gratis en een betaalde channel manager. Is het het wel waard om er voor te betalen? We zullen hier ingaan op deze verschillende functies en waarom ze zo belangrijk zijn.

Gratis opties kunnen beperkte mogelijkheden voor channel management bevatten. Het is ook belangrijk om op te merken dat veel ‘’gratis’’ softwarepakketten slechts voor een bepaalde periode werken of dat je ze alleen kunt gebruiken voor een gelimiteerd aantal kamers en channels.

Hoewel er volledig gratis channel management oplossingen beschikbaar zijn, schieten ze vaak tekort op het gebied van PMS opties. Gratis software voor channel management is vaak precies dat, een single stack optie die niet kan worden geïntegreerd met je property management systeem.

Dit lijkt misschien een kleine prijs die je moet betalen voor het gebruiken van gratis software, maar het kan grote schade aanrichten op het gebied van toekomstige automatisering en de groei van je hotel. Een alles-in-één HMS met een ingebouwd PMS, booking engine en software voor channel management zorgt ervoor dat je consistent door kunt groeien en al je resultaten kunt optimaliseren.

Hoe Kies Je Een Channel Manager? 5 Functies En Aspecten Waar Je Op Moet Letten

1) Mogelijkheden om andere channels te integreren

Als hotelier moet je een solide distributiestrategie ontwikkelen om je bezetting en de omzet te maximaliseren. De channel manager die je kiest, moet naadloos aansluiten op al je virtuele channels, inclusief OTA’s, Metasearch, GDS, Google Hotel Ads en je booking engine.

Het is ook essentieel om niet te vergeten dat je channels en integraties kunnen veranderen naarmate je hotel groeit. Een channel manager moet dus verschillende integratiemogelijkheden hebben om ervoor te zorgen dat die groei niet wordt verstoord. Bij RoomRaccoon vind je meer dan 300 eenvoudig te implementeren integraties.

2) Compatibiliteit met je PMS

Of je nu kiest voor een standalone channel manager of een geïntegreerde oplossing, een PMS moet altijd een rol spelen in de beslissing. Als je een enkelvoudige channel manager gebruikt, moet je een geschikte PMS vinden die gegevenssynchronisatie mogelijk maakt.

Dit zorgt ervoor dat de reserveringen, informatie over gasten en meer van je channel manager automatisch naar je property management interface worden verzonden. Het ideale PMS moet passen bij het unieke aanbod en de grootte van je accommodatie (in termen van kamers).

De beste optie voor PMS-compatibiliteit met een channel manager is het vinden van een alles-in-één oplossing. Een alles-in-één software oplossing zoals RoomRaccoon synchroniseert gegevens in slechts 5 seconden. De snelle synchronisatie zorgt ervoor dat je booking engine, channel mix en reserveringen nauwkeurig en consistent zijn.

3) Nauwkeurige rapportage en gedetailleerde analyse

Aangezien je de channel manager gaat gebruiken om advertenties te beheren, heb je software nodig die rapportage ondersteunt. Rapporten helpen je om aan de hand van gegevens over gasten en hun gedrag om meer inzicht te krijgen en ze beter te begrijpen.

Een gedetailleerd rapportage dashboard kan helpen bij het verbeteren van de algehele marketingstrategie van je hotel. Met RoomRaccoon heb je een uitgebreid dashboard dat de beste booking channels kan identificeren, inzicht in de reserveringen kan bieden en trends kan analyseren.

Rapportage en analyse kunnen in het drukke leven van hoteliers buiten de boot vallen. Maar rapportage mag niet worden genegeerd. Gegevens zijn een van de meest waardevolle activa voor een bedrijf, ongeacht wat voor soort accommodatie je runt. Zodra gegevens zijn geanalyseerd, worden ze een essentiële hulpbron voor het verbeteren van de prestaties van je accommodatie.

4) Content Management

Je accommodatie aanbieden op meerdere channels heeft zowel zijn voor- als nadelen, want je hebt veel bereik, maar er is daardoor ook veel content die je moet beheren. Met de juiste software kun je dit beheer goed organiseren en de tijd die je eraan moet besteden minimaliseren.

Een goede channel manager moet gecentraliseerd contentbeheer bieden. In eenvoudige bewoordingen: één plek om je content toe te voegen, te bewerken of bij te werken, waarbij alles automatisch wordt gesynchroniseerd op al je channels. De content kan afbeeldingen, video’s, tekst, prijzen en zelfs kortingen omvatten.

RoomRaccoon maakt gebruik van API-verbindingen met Booking.com die gecentraliseerd contentbeheer, beheer van beoordelingen van gasten en exclusieve mogelijkheden bieden. Deze synchronisatie is mogelijk via een gepoold voorraadmodel.

5) Bereik van de klantondersteuning

Als je met nieuwe software gaat werken, zal je ongetwijfeld een aantal vragen hebben. Daarom is het van essentieel belang dat het door jou gekozen property management systeem betrouwbare opties voor klantondersteuning heeft.

Het is ook belangrijk om te controleren of de klantondersteuning beschikbaar is in een taal die je begrijpt en dat je de service ook kunt bereiken op tijden die voor jou handig zijn. Dit zal allemaal invloed hebben op algehele ervaring en of je het optimale uit het door jou gekozen systeem kan halen.

Wat Zijn De Vereisten Voor Een Goede Channel Management Software Voor Middelgrote En Grote Hotels? (Van 30 Tot 100 Kamers En Meer)

Als je op zoek bent naar een onafhankelijke channel manager, zal je schrikken van de hoeveelheid opties die je hebt. Software is een essentiële investering voor de groei van je accommodatie. Ook kun je er de activiteiten binnen je hotel mee stroomlijnen en zo je omzet aanzienlijk verhogen.

We hebben de top drie van de beste stand-alone software voor channel management samengesteld. Op deze websites kun je productoverzichten bekijken, vergelijken met vergelijkbare diensten en je favorieten opslaan om deze later nog eens te bekijken.

Het is altijd belangrijk om te controleren of je channel management software kan worden geïntegreerd met elke bestaande tech stack die je hebt. We raden aan om contact op te nemen met de klantenondersteuning voor alle software die je momenteel gebruikt. Dit zorgt voor de best mogelijke prestaties van je softwareoplossingen en je accommodatie.

Software Marketplace Aanbevelingen

Hoe Je De Distributie Op Meerdere Channels Beheert

Het verspreiden van je tarieven en beschikbaarheid is een integraal onderdeel van het verhogen van de inkomsten van je accommodatie. Hoe bekender je accommodatie is, hoe meer potentiële gasten je kunt bereiken.

Door je aanwezigheid op de belangrijkste distributie channels te beheren, kun je je bezetting maximaliseren. Software voor channel management is in wezen je virtuele assistent die de beschikbaarheid en details van hotels op alle verschillende channels automatiseert en bijwerkt.

De software helpt bij het stroomlijnen van alle essentiële informatie die gasten op alle verschillende channels nodig hebben. Dus wat zijn de verschillende booking channels waarop je je beschikbaarheid kunt verdelen?

Voorbeelden van bekende booking channels:

Verschillende prijzen van booking channels voor distributie:

  • Online Travel Agency: De accommodatie betaalt een commissie per boeking aan de OTA.
  • Metasearch of Pay Per Click modellen: De accommodatie betaalt een vergoeding voor iedere keer dat er op een advertentie geklikt wordt. Google Hotel Ads biedt ook de optie om commissie per verblijf te betalen.
  • Global Distribution System: De accommodatie betaalt een commissie per boeking via het GDS. Door via een channel manager te verbinden met prominente GDS’en hoef je niet voor iedere afzonderlijke GDS aansluitkosten te betalen.
  • Distributeur: De accommodatie onderhandelt met de prijzen voor kamers en arrangementen
  • Hotel Booking Engine (direct via je eigen website): De meeste booking engines tekenen een maandelijkse of jaarlijkse vergoeding in de vorm van een abonnement, naast de commissie die per boeking betaald moet worden. RoomRacoon biedt een gebruiksvriendelijke en op maat gemaakte booking engine zonder extra kosten.

Een goede distributiestrategie voor je channels zorgt ervoor dat je accommodatie voldoende merkbekendheid heeft. Vergeet daarbij nooit dat rechtstreekse boekingen voor jou het meest voordelig zijn.

Directe boekingen via je eigen website zijn namelijk vrij van commissies. Ook kun je via je booking engine een herkenbare en perfecte gastervaring creëren. Met de booking engine van RoomRaccoon heb je de mogelijkheid om je logo, de kleuren van je merk en een afbeelding van je hotel toe te voegen.

Door de booking engine van je hotel te creeren en te optimaliseren, krijg je de hoogst mogelijke omzet per beschikbare kamer (RevPAR)! Een goede booking engine moet geautomatiseerde upselling mogelijk maken. Op die manier genereer je met je eigen boekingssysteem nog meer omzet.

Waarom Hebben Accommodaties Management Software Nodig?

Hotels hebben een goede channel manager nodig om ervoor te zorgen dat hun dagelijkse activiteiten efficiënt verlopen. Met behulp van hotel software oplossingen kunnen hoteliers al hun relevante taken beheren. Omdat channel management software hand in hand gaat met automatisering, bespaart het ook tijd.

Zodra je accommodatie investeert in een betrouwbaar property management systeem, worden boekingen, tarieven, beschikbaarheid en andere parameters gestroomlijnd. De channel manager is vooral belangrijk als het gaat om het toezicht houden op OTA’s, integraties en directe boekingen. Bij de channel manager van RoomRaccoon is alles te zien op één geconsolideerde interface binnen het PMS.

Statista rapporteerde over de markt voor online reizen: “Zoals geschat bedroeg de wereldwijde online marktomvang in 2022 ongeveer 475 miljard dollar. Dit cijfer zou in 2023 de 521 miljard dollar overtreffen en in 2030 oplopen tot meer dan een biljoen dollar.” Nu meer reizigers online boeken, zullen channel managers alleen maar aan populariteit en gebruik winnen.

Welke CRM Wordt Gebruikt Voor Channel Management in Accommodaties?

Een CRM is een systeem voor het beheren van customer relations dat je de mogelijkheid geeft om met gasten te communiceren. Deze onafhankelijke software oplossingen werken buiten de geïntegreerde hotel management systemen om.

HubSpot heeft drie tips die je zullen helpen om te beslissen of jouw accommodatie een CRM nodig heeft en er ook echt van kan profiteren.

Als je een van de volgende uitdagingen herkent, is het een goed idee om je channel management te koppelen aan een CRM:

  • Je moet nu alle informatie over gasten over verschillende divisies communiceren. Met een CRM-platform kun je alle gegevens over gasten opslaan in één geconsolideerd systeem en het gebruiken om een up-to-date point of truth te creëren waar iedereen toegang toe heeft.
  • Als gasten regelmatig contact hebben met meerdere personen binnen je bedrijf, kun je via een CRM gemakkelijk eerdere interacties bijhouden.
  • Een CRM kan je helpen om de productiviteit van je sales teams bij te houden. Ook kan het helpen bij het opzetten van een workflow of proces dat gemakkelijk te volgen is.

(Bron: Hubspot Blog, What is Customer Relationship Management?)

Waarom Kiezen Voor RoomRaccoon?

RoomRaccoon is de toonaangevende oplossing voor hotel management en heeft van velen de voorkeur vanwege de geïntegreerde functies en gebruiksvriendelijke interface. Onze channel manager heeft een synchronisatiesnelheid van 5 seconden voor alle channels, waardoor het een van de snelste in de branche is.

Channel management is een stukje van de puzzel waarmee je de prestaties van je hotel aanzienlijk kunt verbeteren. In onze blogpost kun je meer lezen over hoe hotel management software je bedrijf succesvoller kan maken. Ben je klaar om aan de slag te gaan met channel management software en zo de omzet van je accommodatie een boost te geven?


BOOK A DEMO

Author Image

Layla. M

A grammatical purist with a love for the written word, Layla is a Content Manager at RoomRaccoon, passionate about producing content that drives results. Her passion extends to everything Layla sets her mind to, such as spearheading social responsibility projects for the community and also exploring the beautiful city of Cape Town.

Gerelateerde berichten