HOTEL CASE STUDY

STEENHOF SUITES | GESCHIEDENIS BEHOUDEN, INDIVIDUALITEIT VERWELKOMEN

RoomRaccoon heeft Steenhof Suites in staat gesteld om het streven naar gepersonaliseerde ervaringen te realiseren met opmerkelijke resultaten. Door middel van RaccoonUpsell verkoopt het hotel met succes aanvullende diensten en meer dan de helft van de gasten geeft de voorkeur aan het gemak van online inchecken. Daarnaast is hun RevPAR met 127% gestegen sinds ze met RoomRaccoon werken.

About Steenhof Suites

Leiden, Netherlands
14 rooms
Boutique hotel

Nestled within the heart of the Netherlands, Steenhof Suites embodies historic charm and modern luxury. What began as a modest venture in 2016 with just five rooms became a remarkable boutique hotel experience. Seeing a possibility for growth, the creative minds behind Steenhof Suites seized the moment that was presented to them with the sale of a neighboring building. In 2019, they proudly unveiled their grand creation to the world: a collection of 14 exquisite suites, each boasting its own distinctive personality.

Eschewing conformity, the hotel diligently preserves the essence of the old building, ensuring that no two rooms share the same furniture, bathroom, or atmosphere. The result is an enchanting blend of centuries-old beams, floors, and architectural marvels juxtaposed with the comforts of air-conditioning and central heating.

A true haven for international guests seeking comfort and sophistication, Steenhof Suites welcomes visitors to immerse themselves in the ambiance of a bygone era. At the heart of this establishment lies the multifunctional ‘Charly’s’ lounge, transforming seamlessly from a delightful breakfast venue to a warm and inviting reception area during the day and, come evening, a lively bar adorned with mood lighting.

Het personaliseren van de ‘guest journey’

De uitdaging

Voorheen gebruikte Steenhof Suites een PMS-provider zonder geautomatiseerde upselling. Hierdoor bood alleen het moment bij de receptie upsell mogelijkheden aan gasten, die meestal moe waren van hun reis en minder geneigd waren om extra diensten af te nemen. Steenhof liep het optimaliseren van hun extra inkomsten mis door hun aanbod te beperken tot alleen de receptie. Als een hotel dat zichzelf onderscheidt door individualiteit,bleek het moeilijk voor het personeel om gasten een persoonlijke ervaring te bieden door een gebrek aan essentiële gegevens.

De oplossing

Door gebruik te maken van de RaccoonUpsell upgrade heeft Steenhof Suites een waardevolle inkomstenstroom kunnen aanboren door gasten meer mogelijkheden en flexibiliteit te bieden bij het selecteren van extra's voor hun verblijf. Deze innovatieve functie stelt Steenhof Suites in staat om te anticiperen op de behoeften van hun gasten door verleidelijke extra’s aan te bieden via een online link voor aankomst.

Bovendien helpt het property management systeem (PMS) van RoomRaccoon het personeel van Steenhof Suites bij het creëren van gepersonaliseerde gastervaringen. Met de functionaliteit voor het beheer van gasten kan het hotelpersoneel de voorkeuren van de klant opslaan en deze gebruiken om exclusieve promoties aan te bieden die de tevredenheid verhogen en de loyaliteit bevorderen.

Het resultaat

RaccoonUpsell heeft zijn vruchten afgeworpen voor Steenhof Suites, met een ROI van 1836%!

"De meeste van onze gasten reizen van ver en zijn misschien moe als ze aankomen, dus denken ze niet altijd aan de extra dingen die ze nodig hebben - zoals een badjas en slippers. Upsell stelt ons in staat om onze gasten die luxe al voor aankomst te bieden."
SHARLEEN DE BOER - EIGENAAR

De efficiëntie verhogen en het aantal no-shows terugdringen

De uitdaging

Steenhof Suites was op zoek naar een efficiënt systeem om hun incheckprocedures te versnellen en zo te voldoen aan de verwachtingen van de hedendaagse gast. Bovendien wilden ze het aantal no-shows verminderen Daarom besloten ze op zoek te gaan naar een oplossing om het incheckproces te stroomlijnen, de communicatie met de gasten te onderhouden vóór aankomst en kostbare tijd te besparen.

De oplossing

Het online check-in systeem van RoomRaccoon was een uitkomst voor Steenhof Suites, doordat gasten zich snel en gemakkelijk online konden registreren. Bovendien kon het hotel ook aangepaste velden toevoegen voor extra informatie die ze nodig hadden van bezoekers, zoals dieetwensen en vluchtnummers. Meer dan de helft van de gasten van Steenhof maakt gebruik van de handige optie om zelf in te checken en kan meteen na aankomst gaan ontspannen.

Een belangrijke taak voor hotels is om de gasten die “boeken om te annuleren” geïnteresseerd te houden, omdat ze gemakkelijk kunnen worden overgehaald. Door het gebruik van de geautomatiseerde e-mail templates van RoomRaccoon kon Steenhof Suites herinneringen sturen naar bezoekers over hun reserveringen, waardoor de kans op no-shows sterk afnam.

Het resultaat

Meer dan 50% van de gasten van Steenhof geeft de voorkeur aan online inchecken, waardoor het proces efficiënter wordt en kostbare tijd bespaard wordt.

De toon zetten met een slimmere prijs- en distributiestrategie

De uitdaging

Steenhof Suites werd beperkt door het gebrek aan integratie van boekingskanalen met hun voormalige systeem. Dit zorgde ervoor dat ze hun inventaris niet zo breed konden verspreiden als wenselijk was, wat leidde tot een verminderde zichtbaarheid en bezettingsgraad. Bovendien maakte de complexiteit van het systeem het moeilijk om de tarieven aan te passen om de inkomsten te maximaliseren, wat een overmatige hoeveelheid tijd en moeite kostte.

De oplossing

Met RoomRaccoon’s uitgebreide Marktplaats en onze channel manager die boekingen binnen vijf seconden synchroniseert, staat Steenhof Suites naadloos in verbinding met zeven verschillende boekingskanalen, waaronder Orbitz, Booking.com, Agoda en Expedia. Hierdoor kunnen ze een grotere doelgroep bereiken en meer gasten aantrekken. De channel manager leverde ook realtime rapporten waardoor Steenhof Suites datagestuurde beslissingen kon nemen om de RevPAR te maximaliseren.

Sinds de implementatie van RoomRaccoon heeft Steenhof Suites een opmerkelijke stijging van hun RevPAR ervaren. De drijvende kracht achter dit succes is de yield management functionaliteit die RoomRaccoon biedt. Deze functie houdt de bezettingsgraad bij en automatiseert tariefwijzigingen om de verkoopbaarheid van kamers te maximaliseren.

Het resultaat

Steenhof Suites realiseerde een opmerkelijke stijging van 127% in RevPAR sinds ze met RoomRaccoon werken.

"Het systeem maakt het gemakkelijk om terugkerende gasten te herkennen en stelt ons in staat om trouwe gasten te belonen, waardoor er een sterkere relatie tussen hotelier en gast ontstaat."
SHARLEEN DE BOER - EIGENAAR

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor het laatste nieuws op het gebied van hospitality en RoomRaccoon updates, rechtstreeks in je inbox! Zo ben je als eerste op de hoogte van nieuwe informatie, brochures, evenementen en meer.