HOTEL CASE STUDY

SLAPEN IN DE MOLEN | Van historische molen tot bijzonder overnachten

Heb je wel eens in een molen overnacht? Slapen in de Molen is een unieke accommodatie in het pittoreske dorpje Arkel in Nederland. Toen Slapen in de Molen in 2021 haar deuren opende als hotel, was de keuze voor RoomRaccoon als aanbieder van hotel software een voor de hand liggende keuze voor eigenaar Elco van den Berg, dankzij de lokale integratiepartners, upsell mogelijkheden en geïntegreerde boekhouding.

Over Slapen in de Molen

Arkel, Nederland
6 kamers
Boetiekhotel

Dit boetiekhotel biedt een unieke kans om in een gerenoveerde molen te verblijven. Het hotel maakte eerder al indruk op de markt nadat het was genomineerd voor de Independent Hotel of the Year Award 2024 door de Independent Hotel Show (IHS) Amsterdam.

De Jan van Arkel, een oude korenmolen, heeft een lange geschiedenis in de omgeving aangezien hij al sinds 1852 operationeel is. Het biedt een schilderachtig uitzicht op het Merwedekanaal met voorbijvarende boten - stel je de sereniteit van dat uitzicht eens voor. De zes hotelkamers bevinden zich allemaal onder de molen en elke kamer heeft een unieke uitstraling met aandacht voor detail.

Toen Elco van den Berg in 2021 de deuren van Slapen in de Molen opende, was hij op zoek naar een systeem dat hem zou voorzien van efficiënte distributie over meerdere boekingskanalen, intuïtieve upsell mogelijkheden, een boekhoudkoppeling en andere integratiemogelijkheden. Dat en meer vond hij in RoomRaccoon.

Geautomatiseerde upselling - Maakt het verschil voor een maximale omzet

De uitdaging

Aan het begin van hun zoektocht zocht Slapen in de Molen naar een PMS dat de verkoop van extra's en kamerupgrades via de booking engine en online check-in kon automatiseren. Met een aantal voorzieningen om te promoten, variërend van fietsverhuur tot ontbijt, hadden ze een alles-in-één oplossing nodig om dit effectief onder de aandacht van hun gasten te brengen.

De oplossing

Met RaccoonUpsell is Elco in staat om gasten zowel tijdens het boekingsproces als tijdens het online inchecken aantrekkelijke upgrades en extra voorzieningen aan te bieden, wat resulteert in een zichtbare stijging van de omzet per verblijf. Deze efficiënte aanpak zorgt voor een winstgevende inkomstenstroom zonder dat dit extra inspanning vergt.

Gasten waarderen het persoonlijke aspect, wat resulteert in terugkerende boekingen. De flexibiliteit om voorzieningen toe te voegen tijdens het online inchecken, zoals de populaire fietsen om de omgeving te verkennen of een heerlijk ontbijt, stelt gasten in staat om hun ervaring naar wens samen te stellen.

Het resultaat

Slapen in de Molen behaalde een indrukwekkende 372% ROI op hun RaccoonUpsell upgrade.

"De boekhoudkoppeling van RoomRaccoon met Snelstart is een van onze meest waardevolle functies. Het vereenvoudigt financiële processen, automatiseert taken zoals facturatie en verhoogt de operationele efficiëntie."
ELCO VAN DEN BERG – EIGENAAR VAN SLAPEN IN DE MOLEN

Groter bereik en betere zichtbaarheid met gesynchroniseerde distributie

De uitdaging

Slapen in de Molen had een systeem nodig waarmee ze hun aanwezigheid op de markt konden vestigen en meerdere boekingskanalen konden beheren op de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. Ze waren op zoek naar een oplossing met flexibele connectiviteitsopties en eenvoudige integratie met relevante lokale platforms.

De oplossing

De channel manager van RoomRaccoon bewees een essentieel hulpmiddel te zijn voor het beheren van de distributie van kamers via meerdere platforms. De integratie met lokale en internationale kanalen zoals bedandbreakfast.nl en booking.com zorgt voor actuele informatie over de beschikbaarheid van kamers, waardoor het risico op overboeking wordt beperkt. Populaire add-ons zoals ontbijt en fietsverhuur worden ook getoond aan toekomstige gasten op deze

Het resultaat

Dankzij de channel manager van RoomRaccoon hebben ze een gemiddelde bezettingsgraad van 80% en nul overboekingen.

Dynamische prijsstelling zorgt voor opmerkelijke stijging van RevPAR

De uitdaging

Slapen in de Molen wilde een systeem dat hun prijsstrategieën kon optimaliseren en de tarieven automatisch kon aanpassen aan marktschommelingen en seizoensgebonden trends.

De oplossing

Slapen in de Molen heeft een aanzienlijke stijging in RevPAR ervaren dankzij de dynamische prijstool van RoomRaccoon. Door gebruik te maken van RoomRaccoon's dynamische prijsstelling, heeft Elco dynamische prijsregels opgesteld, zijn prijsstrategie geautomatiseerd en ervoor gezorgd dat de tarieven zijn geoptimaliseerd om in te spelen op seizoensgebonden schommelingen. Vanaf het begin heeft hun omzettraject een consistente groei laten zien, wat de effectiviteit van RoomRaccoon's dynamische prijsstelling in het verbeteren van de financiële prestaties benadrukt.

Het resultaat

17% jaar-op-jaar groei in RevPAR (2022 vergeleken met 2023) door de implementatie van de dynamische prijsstelling.



Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor het laatste nieuws op het gebied van hospitality en RoomRaccoon updates, rechtstreeks in je inbox! Zo ben je als eerste op de hoogte van nieuwe informatie, brochures, evenementen en meer.

Blog Newsletter