Google Ads voor hotels: een uitgebreide handleiding

mei 31, 2023 Justine. S
Home > Actuele Trends, Distributie, Distributie, Actuele Trends, Marketing, Technologie, Technologie > Google Ads voor hotels: een uitgebreide handleiding
Dit bericht delen

Ontdek hier meer over Google Ads voor hotels! Het is vandaag de dag geen geheim meer dat een goede online zichtbaarheid essentieel is voor het succes van ieder bedrijf.

Dit is voor hoteliers van nog groter belang omdat reizigers steeds meer gebruikmaken van het internet om hun accommodatie te boeken. Hoewel er meerdere manieren zijn om de online zichtbaarheid van je hotel te vergroten, is een van de meest effectieve methoden Google Hotel Ads.

Zo meldt Travel Daily News dat maar liefst 65% van de hotelreserveringen via metasearch-machines voortkomt uit Google hotel advertenties.

Lees meer in deze uitgebreide handleiding en ontdek de strategieën waarmee jij je kunt onderscheiden van de concurrentie, je omzet kunt verhogen en je doelgroep kunt bereiken.

Wat zijn Google Hotel Ads?

Google Hotel Ads is een gespecialiseerde functie op het Google Ads platform waarmee aanbieders van hotels en andere accommodaties essentiële informatie, zoals de beschikbaarheid, tarieven, recensies en pakkende visuals onder de aandacht kunnen brengen bij potentiële gasten via Google.

Deze advertenties worden opvallend weergegeven in de zoekresultaten, op Google Maps en in Google Travel waardoor de zichtbaarheid en de kans op het aantrekken van bezoekers toeneemt.

Een opvallende functie van Google Hotel Ads is de mogelijkheid om een directe boekingsfunctie te integreren.. Zodra een gebruiker op de hotel advertentie klikt, wordt deze rechtstreeks naar de booking engine gestuurd.Hiermee wordt het boekingsproces geoptimaliseerd en directe boekingen gestimuleerd.

Hoe werkt Google Hotel Ads?

Google Hotel Ads is een effectief hulpmiddel voor hotels om hun inkomsten te maximaliseren en een breed publiek te kunnen bereiken. Maar, om dit platform in je voordeel te gebruiken is het belangrijk om de basisfuncties te begrijpen. Hieronder vind je een overzicht:

  1. Zoekopdracht: Reizigers zoeken naar accommodatie via Google Search of Maps door de locatie, data en voorkeuren in te vullen. Bijvoorbeeld: “Boutique hotels in Sea Point Kaapstad, Zuid-Afrika”.

Gerelateerde advertenties: Het algoritme van Google analyseert de zoekopdracht en laat relevante hotel advertenties zien op basis van criteria als locatie, beschikbaarheid en filters zoals een luxe verblijf met de beste recensies of een betaalbare optie met gratis annulering, etc.

Boutique Hotel in Sea Point Google Search | Google Hotel Ads

Aangesloten boekingssites: Er wordt informatie verzameld van boekingssites zoals Expedia, Booking.com en Hotels.com die een samenwerking hebben met Google en waar jouw hotel wordt weergegeven. Hierdoor verschijnt jouw website hoger in de zoekresultaten waardoor gasten eerder geneigd zijn de tussenpersoon te vermijden en rechtstreeks hun kamer te boeken.

Op advertentieruimte bieden: Deze partners bieden op advertentieruimte in Google Hotels Ads. De hoogste bieder wordt met zijn website bovenaan de zoekresultaten van Google geplaatst.

Definitieve reservering: Gebruikers kunnen op hun gewenste boekingssite de reservering afronden. Verder introduceert Google Hotel Ads het pay-per-stay model zodat je alleen betaalt voor gasten die daadwerkelijk hun verblijf in je accommodatie doorbrengen.

Deze aanpak is rendabel en resultaatgericht om zo je boekingen te maximaliseren. Het volledige boekingsproces wordt hierdoor geoptimaliseerd, wat voor zowel gebruikers als hotels voordelig is.

Wat is het verschil tussen Google Hotel Ads en Google Ads?

Google Ads en Google Hotel Ads zijn twee verschillende advertentieplatforms van Google met elk een ander doel. Lees hieronder meer over de belangrijkste verschillen:

Doelgroepen

Google Ads: Met Google Ads kunnen bedrijven uit diverse sectoren een breed publiek bereiken door gericht te adverteren. Er worden verschillende opties aangeboden op het gebied van trefwoorden, demografische gegevens, interesses en surfgedrag.

Google Hotel Ads: Google Hotel Ads richt zich daarentegen specifiek op aanbieders van hotels en andere accommodaties. De focus ligt op gebruikers die actief op zoek zijn naar hotels en soortgelijke zoektermen om zo een gerichter publiek te bereiken en meer relevante opties te bieden.

Advertentie weergave:

Google Ads: Met Google Ads kunnen bedrijven advertenties weergeven op het Google Display netwerk waar verschillende websites en apps deel van uitmaken. Deze advertenties zijn beschikbaar in verschillende vormen zoals tekst-, foto-, video- of interactieve advertenties.

Google Hotel Ads: Google Hotel Ads verschijnen dan weer voornamelijk op Google Search, Maps en Travel. Belangrijke hotel informatie, zoals prijzen, beschikbaarheid, recensies en foto’s worden op basis van de zoekresultaten weergegeven.

Door een hogere positie van de advertentie kunnen hotels potentiële gasten aantrekken op het moment dat zij actief op zoek zijn naar accommodatie.

Boekingsfunctie:

Google Ads: Google Ads richt zich hoofdzakelijk op het aanprijzen van producten of diensten, het aantrekken van meer bezoekers op websites en leadgeneratie. Gebruikers worden meestal doorgestuurd naar de landingspagina of website van het bedrijf voor verdere interactie.

Google Hotel Ads: Een onderscheidende functie van Google Hotel Ads is de integratie van een directe boekingsfunctie. Bezoekers kunnen meteen vanuit de advertentie boeken en worden doorgestuurd naar de booking engine van je hotel. Dit optimaliseert het boekingsproces en vergroot de kans op directe boekingen.

Kostprijsmodel:

Google Ads :Het kostprijsmodel voor Google Ads wordt bepaald aan de hand van de gekozen biedstrategie. Denk daarbij aan pay-per-click (PPC), cost-per-thousand-impressions (CPM) of cost-per-acquisition (CPA).

Google Hotel Ads: Google Hotel Ads: Bij Google Hotel Ads betalen hotels normaal gesproken op basis van pay-per-click (PPC).Dit betekent dat ze betalen zodra gebruikers op hun advertenties klikken.

Sommige hotels hebben ook de optie voor een pay-per-stay model, zo betalen ze alleen wanneer een gast daadwerkelijk verblijft.Ondanks dat beide platforms advertentiemogelijkheden bieden, heeft Google Hotel Ads een gespecialiseerde aanpak voor hoteliers ontworpen.

Het helpt hotels bij het vergroten van hun online zichtbaarheid, het aantrekken van potentiële gasten en het realiseren van meer directe boekingen door zich te richten op gebruikers die actief op zoek zijn naar accommodatie.

Wat is het verschil tussen Google Hotel Ads en OTA’s?

Er bestaat een duidelijk verschil tussen Google Hotels Ads en online travel agencies (OTA’s). Waar OTA’s als tussenpersoon optreden, werkt Google Hotel Ads als een metasearch-machine. Het biedt informatie over deals op andere platforms waaronder OTA’s en hotel websites. Dit geeft gebruikers de kans om eenvoudig prijzen te vergelijken.

Hotel metasearch-machines bieden links van meerdere platforms waar bezoekers een reservering kunnen maken. Daarentegen verkoopt een OTA kamers in opdracht van het hotel waarbij er meestal een percentage van de inkomsten wordt ingehouden als commissie. 

Daarnaast beschikken ze over actuele informatie met betrekking tot beschikbaarheid en prijzen door verbinding te maken met wereldwijde distributiesystemen (GDS). Voor de hotelier is het aantrekkelijk dat directe boekingen meer aandacht ontvangen via de resultatenpagina van Google.

Zonder de zichtbaarheid die Google advertenties bieden, verdwijnen hotelwebsites snel uit beeld door al de advertenties van OTA’s waardoor de aanwezigheid in zoekresultaten afneemt. Het is beter om dit te voorkomen aangezien er bij directe boekingen geen commissiekosten in rekening worden gebracht.

8 voordelen van Google Hotel Ads voor hoteliers

Google Hotel Ads Graphic

Verbeterde zichtbaarheid:

Google Hotel Ads biedt de mogelijkheid om aansprekende visuals, zoals afbeeldingen en video’s van hotels en hotelkamers te laten zien waardoor bezoekers eerder geneigd zijn te boeken.

Bovendien wordt er essentiële informatie, zoals recensies en beoordelingen, gedeeld zodat hotels indruk kunnen maken op potentiële gasten en hun keuze kunnen beïnvloeden. Meer zichtbaarheid zorgt voor een beter imago, meer vertrouwen en uiteindelijk meer boekingen!

Verhoogd aantal directe boekingen:

Met behulp van Google Hotel Ads kun je gasten aansporen om rechtstreeks via je website te boeken, zodat je minder afhankelijk bent van externe boekingsplatforms. Zo krijg je meer controle over je eigen inkomsten en hoef je geen hoge commissies meer te betalen.

Gericht op je doelgroep:

Hotels kunnen zich focussen op de reizigers die actief op zoek zijn naar accommodatie. 

Door op te vallen in Google Search en Maps kunnen hotels de gewenste doelgroep bereiken op het moment dat zij een boeking willen maken. Deze gerichte methode zorgt voor een hogere relevantie en conversie waardoor uiteindelijk ook de bezetting en omzet toenemen.

Actuele updates:

Houd je prijzen en beschikbaarheid up-to-date door te integreren met een hotel channel manager. Deze houdt alles nauwkeurig in de gaten waardoor je overboekingen kan voorkomen.

Upsell:

Als een gast via jouw website boekt, geeft dit meer controle over de volledige boekingservaring. Je kunt exclusieve aanbiedingen, arrangementen en scherpe prijzen rechtstreeks via Google Hotel Ads laten zien. Zo krijg je meer grip op prijsstrategieën.

Meetbare Return on Investment (ROI):

Vergeleken met traditionele advertentiekanalen biedt Google Hotel Ads een rendabele oplossing inclusief rapportages en analyses met waardevolle inzichten in de prestaties van je hotel.

Dit geeft hoteliers de kans om belangrijke statistieken zoals bezoekersaantallen, kliks en conversies bij te houden en zo de ROI te meten. Dankzij deze datagedreven aanpak kan een hotelier weloverwogen beslissingen maken, de strategieën optimaliseren en het marketingbudget effectief toewijzen.

Integratie met andere diensten van Google:

Google Hotel Ads integreert perfect met andere diensten van Google, zoals Google Maps en Google Reviews, waardoor de online zichtbaarheid en het imago van je hotel verbeterd worden.

Voorsprong op de concurrentie:

Door gebruik te maken van Google Hotel Ads kunnen hoteliers een voorsprong nemen op de concurrenten die alleen vertrouwen op traditionele advertentie methoden of externe boekingsplatforms.

Door te profiteren van de voordelen van Google Hotel Ads kunnen hoteliers meer directe boekingen genereren, de zichtbaarheid van hun hotel vergroten, de juiste doelgroep benaderen en uiteindelijk de omzet en gasttevredenheid verhogen.

Wat zijn de kosten voor Google Hotel Ads?

Cup of coffee on saucer on top of bed on a newspaper next to another newspaper which has a headline pay-per-click | Google Hotel Ads

Er zijn geen vaste kosten voor het gebruik van Google Hotel Ads, aangezien het biedbedrag afhankelijk is van bepaalde factoren zoals biedingen van concurrenten en de aanwezigheid van OTA’s.  

Google geeft hoteliers de kans om te bieden op advertentieruimte aan de hand van verschillende prijsmodellen. 

Voorbeelden hiervan zijn cost-per-click, waarbij je een vast bedrag betaalt voor elke klik op je advertentie, of pay-per-conversion, waarbij je een vast percentage van de boekingskosten betaalt voor elke gast die boekt via de advertentie. 

Je bepaalt zelf het maximumbedrag dat je bereid bent te betalen en je betaalt alleen wanneer een bezoeker de gewenste actie onderneemt. 

Wanneer reizigers naar een hotel zoeken, bepaalt het biedingsbedrag welke advertenties worden getoond. Dit betekent dat de zichtbaarheid van jouw advertentie kan worden beïnvloed door het bedrag dat je hebt geboden. Wel heb je controle over je maximale bestedingslimiet.

Hoe adverteer ik mijn hotel op Google?

Benieuwd naar hoe je je hotel effectief kunt adverteren op Google? RoomRaccoon, als vertrouwde integratiepartner van Google, biedt een totaaloplossing voor onafhankelijke hotels om hun zichtbaarheid te vergroten en directe boekingen te stimuleren.

Door een samenwerking aan te gaan met RoomRaccoon krijg je toegang tot de vele connectiviteit functies die ervoor zorgen dat jouw tarieven en beschikbaarheid constant naar Google worden doorgestuurd. 

Met de kennis en ervaring van RoomRaccoon kun je kennismaken met Google advertenties en het enorme publiek bereiken om jouw hotel te promoten. Dit zal een positieve impact hebben op je reserveringen en omzet.

Neem vandaag nog contact op met RoomRaccoon om meer te weten te komen over onze Google Hotel Ads integratie en de mogelijkheden om jouw advertentiestrategie naar een hoger niveau te tillen.

Conclusie

Met behulp van Google Ads kunnen hotels hun online zichtbaarheid versterken en directe boekingen genereren. De combinatie van doeltreffend adverteren, naadloze distributie en slimme technologische integratie is essentieel om succesvol te zijn in de dynamische wereld van hospitality. 

Zet de kracht van een alles-in-één hotel management systeem in combinatie met Google Hotel Ads in om je directe boekingen te verhogen, de prestaties van je hotel te verbeteren en duurzame groei te realiseren.

Start nu met een gratis proefperiode van 30 dagen!

Author Image

Justine. S

Justine is a Content Manager at RoomRaccoon, bringing her background in language and communication studies to the SaaS world. When she's not writing about the latest trends in the industry, she's probably out exploring the world or indulging her love of pink.

Gerelateerde berichten