Voorbeelden: Wat is yield management in de hotelbranche?

februari 28, 2023 Nicky. M
Home > Technologie > Voorbeelden: Wat is yield management in de hotelbranche?
Dit bericht delen

De vraag in de horeca fluctueert voortdurend. Het is dus een veelgemaakte fout om beperkte inventaris, zoals hotelkamers, het hele jaar door voor een vaste prijs te verkopen. Hotelexploitanten lopen hierdoor duizenden inkomsten mis.

Yield management in de hotelbranche is een belangrijke prijsstrategie waarmee je je kamers op het juiste moment en voor de beste prijs kunt verkopen.

Dynamische prijsstrategieën worden vaak geassocieerd met grote hotelketens met toegewijde yield managers. Tegenwoordig heeft een goed property management systeem echter een geïntegreerde yield management functie die het zelfs voor accommodaties met 10 kamers gemakkelijk maakt om de inkomsten uit elke verkochte kamer te maximaliseren.

Yield management en inkomstenbeheer worden soms als hetzelfde beschouwd. Hoewel de twee concepten even essentieel zijn om je jaarlijkse omzetdoelstellingen te helpen halen, zijn technieken voor yield management veel eenvoudiger en sneller te implementeren en aan te passen wanneer dat nodig is. Laten we dat hieronder eens nader bekijken.

Wat is yield management?

Yield management wordt gezien als de belangrijkste strategie om je omzet te maximaliseren, vooral op momenten dat de vraag laag is. Het geeft je inzicht in bezettingsgraden, prestatiegegevens uit het verleden en algemene trends in de branche, zodat je je tarieven op basis daarvan kunt aanpassen aan de vraag of op wat wij de kans op kamerverkoop noemen.

Het maximaliseert de hoeveelheid geld die je genereert uit een beperkt aantal kamers die op specifieke tijden moeten worden verkocht. Daarom blijkt yield management de meest praktische manier om je omzet te verhogen.

Omdat de kosten niet op dezelfde manier fluctueren als de vraag, kun je met de yield management tool van RoomRaccoon verschillende tarieven instellen voor verschillende bezettingsniveaus. Als gevolg hiervan worden je tarieven op basis van de vooraf gedefinieerde regels automatisch bijgewerkt voor al je channels.

Bekijk hieronder drie verschillende soorten strategieën voor yield management:

Voorbeeld 1: Zomervakantie

Op basis van eerdere gegevens heeft Hotel X er alle vertrouwen in zijn kamers tijdens de zomervakantie tegen een hoger tarief te verkopen. Daarom creëerden ze een slimme yield regel die hun kamerprijzen in juni, juli en augustus met 10% verhoogt als hun bezettingsgraad 80% bereikt en als er nog 7 dagen over zijn om de resterende kamers te verkopen.

Goed om te weten: Hotel X kan een stap verder gaan door de bezettingsgraad en tarieven van zijn concurrenten te analyseren om te bepalen of ze de yield regel moeten negeren. Dit heet CompSet Analyse en valt onder revenue management.

Example 2: Kaasfestival

Op basis van trends in de branche weet Hotel Y dat het jaarlijkse kaasfestival in september veel bezoekers naar het gebied trekt. Daarom bedachten ze aan het begin van het jaar een slimme yield regel die hun kamerprijzen tijdens de festivalweek met 20% verhoogt. Vooraf gedefinieerde yield regels op basis van opkomende trends stellen hen in staat om het maximale bedrag aan inkomsten van vroegboekers te genereren.

Example 3: Zondagkorting

Hotel Z weet dat de bezettingsgraad op zondag daalt. Dit komt tot uiting in hun prestatierapport. Als gevolg hiervan hebben ze een slimme yieldregel gecreëerd die hun kamerprijzen op zondag met 15% verlaagt als hun bezettingsgraad onder de 50% zakt en als er nog maar 7 dagen over zijn om de resterende kamers te verkopen. Door dit te doen, verdienen ze nog steeds geld aan de verkoop in plaats van dat ze de hele transactie verliezen.

Dit zijn de variabelen waar je rekening mee moet houden als je een yield regel maakt:

  • Seizoensgebonden vraag
  • Trends en evenementen
  • Je bezettingsgraad
  • Aantal resterende dagen om je inventaris te verkopen
  • Bedrag van verhoging of korting

Verschillen tussen yield management en revenue management

Yield management is is een specifieke strategie voor beheer van inkomsten die zich richt op het maximaliseren van de totale gegenereerde inkomsten op basis van jouw bezettingsgraad. In wezen draait het allemaal om vraag en aanbod.

Aan de andere kant gaat het bij revenue management in de hotelbranche om veel meer dan alleen bezetting. Er wordt gekeken naar de volgende factoren:

  • Budgettering en vraagvoorspelling
  • Concurrentie analyse
  • Gegevens analyse
  • Distributiestrategie
  • Gast- en tariefsegmentatie
  • Metasearch optimalisatie

Voordelen van yield management voor hotels

1. Verhoog de omzet

Ongetwijfeld is de belangrijkste zorg van hoteleigenaren inkomsten en het vinden van manieren om er meer van te genereren. Het voordeel van yield management is dat het hotels in staat stelt om hun omzet te verhogen zonder 100% bezetting te bereiken. Als hoteleigenaar en yield manager kun je profiteren van vraagprognoses (hoog- en laagseizoen) en je inkomsten per beschikbare kamer (RevPAR) per nacht maximaliseren.

In wezen komt het neer op vraag en aanbod. Mensen zijn bereid meer uit te geven als de vraag groot is. Tegelijkertijd zijn ze bereid om buiten het seizoen geld uit te geven voor de juiste prijs. Dan komen kortingen en speciale arrangementen goed van pas.

2. Prijsfouten elimineren

Hotelmanagers hebben jaarlijkse omzetdoelen. Het bereiken van deze doelen is een stuk moeilijker en soms onmogelijk als je alleen vertrouwt op vaste boekingspatronen. Naarmate de vraagvoorspelling steeds nauwkeuriger wordt, kunnen yield managers en hoteliers automatische prijsstrategieën uitvoeren door middel van yield management en met een duidelijke set gegevens van software-integraties die de juiste kamerprijzen voor een specifieke periode kiezen. Op deze manier behaal en overtref je je omzetdoelstellingen.

Hotels managers have annual revenue targets. Reaching these targets is a lot harder and sometimes impossible by relying solely on expected booking patterns. As demand forecasting becomes increasingly accurate, revenue managers and hoteliers can execute automatic pricing strategies through yield management and with a clear set of data from software integrations that choose the right room prices for a specific time period. This way, you’ll meet and exceed your revenue targets.

3. Geen gemiste kansen meer

Hoewel yield management in de hotelbranche sterk gericht is op vraag en aanbod, is het belangrijk om op voorhand naar aankomende evenementen en historische gegevens te kijken om je voor te bereiden op lucratieve kansen. Je kunt bijvoorbeeld al kamerprijzen plannen voor feestdagen en evenementen. En met hoteltools zoals een geïntegreerde channel manager, worden je rendementspercentages automatisch aangepast voor alle boekingskanalen zonder dat je daarvoor zelf extra moeite hoeft te doen.

Laatste gedachten:

Het beste deel van yield management voor hotels is dat de set-up zo uitgebreid of eenvoudig mogelijk kan zijn, maar dat u altijd resultaten zal zien. Op deze manier kunnen zelfs kleine hotels hun inkomsten maximaliseren door gebruik te maken van slimme prijsstrategieën en vraagprognoses.

Geïnteresseerd in tools voor yield management voor jouw accommodatie? Klik op onderstaande knop om een gratis online demo in te plannen.


BOEK EEN DEMO

Author Image

Nicky. M

Nicky is RoomRaccoon's Senior Content Manager, combining a love for travel with a practical approach to improving hotel performance through tech and insightful tips. Join her journey where travel, hospitality, and technology meet.

Gerelateerde berichten