Bepaal het gemiddelde dagtarief voor jouw accommodatie met onze gratis ADR calculator
De ADR van jouw hotel achterhalen is essentieel voor prijsstrategieën en de vergelijking met je concurrenten. Een analyse van je ADR kan zowel op de korte als lange termijn waardevolle inzichten opleveren.
Wat is ADR?
De Average Daily Rate (ADR) is een belangrijke maatstaf in de hotelsector die de gemiddelde inkomsten per kamer berekent. Gratis kamers of eventuele aanvullende diensten worden in deze berekening buiten beschouwing gelaten.
Deze formule voor het gemiddelde dagtarief is een eenvoudige manier om erachter te komen hoeveel gasten gemiddeld betalen om één nacht in een hotel te verblijven.
Om de ADR te berekenen, worden alle inkomsten uit kamerboekingen van een dag bij elkaar opgeteld en vervolgens gedeeld door het aantal geboekte kamers die dag.
Voorbeeld: De ADR omvat alleen de inkomsten uit kamerboekingen en sluit alle andere inkomsten zoals die uit eten, drinken en banqueting uit. Deze extra inkomsten zorgen namelijk voor een misleidend beeld van de daadwerkelijke inkomsten van je accommodatie, zeker als de inkomstenstromen buitenom de kamerboekingen aanzienlijk zijn.
Seizoenstrends zijn van invloed op de ADR. Een grotere vraag in het hoogseizoen kan ervoor zorgen dat de tarieven hoger worden, terwijl je in de dalperiodes juist lagere tarieven moet hanteren. Een jaar-op-jaar vergelijking van de omzetrapporten is noodzakelijk als je een evenwichtig beeld wil krijgen van je ADR.
Hoe bereken je de ADR van je acccommodatie?
Je kunt deze formule gebruiken om je gemiddelde dagtarief te berekenen.
ADR = Totale kamerinkomsten / Aantal verkochte kamers
Als je accommodatie bijvoorbeeld €1000 aan kamerinkomsten heeft opgebracht en daarvoor 10 kamers heeft verkocht, dan is de ADR €1000/10 = €100.
Je kunt je ADR gebruiken om je huidige financiële succes te beoordelen en de prestaties ten opzichte van maandelijkse en jaarlijkse doelstellingen te volgen. Het blijven monitoren van de prestaties van je accommodatie is erg belangrijk als je toekomstplannen wil maken en je hotel op de juiste manier wil managen.
Drie strategieën om de ADR van je hotel te verhogen
Om je omzet uit de gemiddelde tarieven per dag te verhogen, is het belangrijk om e gasten een uitzonderlijke ervaring te bieden. Als je gasten met alleen maar positieve feedback de deur uit gaan, wordt dit een haalbare prijsstrategie om de winstgevendheid op de lange termijn te behouden.
Dit zijn een aantal suggesties die kunnen bijdragen aan het verhogen van de ADR van jouw accommodatie.
Strategie 1 - Ontwikkel een solide en effectief marketingplan
Als je je marketingplan opstelt, moet je je richten op je doelgroep en de OTA die het beste bij deze doelgroep aansluit. Geef prioriteit aan de ervaring van de gast door voorzieningen aan te bieden die aansluiten bij hun voorkeuren. Richt je je bijvoorbeeld op gezinnen die op vakantie zijn? Bied dan activiteiten aan die voor hen aantrekkelijk zijn. Als je je juist richt op zakelijke reizigers, zorg er dan voor dat je overal in je accommodatie sterke wifi hebt.
Daarnaast kun je overwegen om contactloze diensten aan te bieden, zoals mobiel inchecken, digitale berichten en contactloze betalingen. Dit zal het verblijf van je gast zo soepel mogelijk laten verlopen.
Strategie 2 - Gebruik dynamische prijzen
Het gebruiken van dynamische prijzen betekent dat je de prijzen van kamers altijd aanpast aan de huidige omstandigheden, zoals het seizoen, speciale evenementen en de vraag. Door je prijzen aan te passen, kun je niet alleen je bezetting, maar ook je inkomsten maximaliseren. Door je op de verschillende segmenten van de markt te richten, kun je op het juiste moment de juiste klanten aantrekken.
Zo kun je in het seizoen bijvoorbeeld prijsgevoelige vakantiegangers aantrekken door een korting aan te bieden voor een verblijf van meerdere nachten.Â
Een revenue management software is essentieel om je omzet te maximaliseren en de ADR te stimuleren.
Strategie 3 - Bouw online een positieve reputatie voor je hotel
Recensies zijn erg bepalend in de hospitality industrie. Positieve beoordelingen kunnen voor een buzz rond je accommodatie zorgen en je de mogelijkheid geven om je prijzen te verhogen zonder potentiële gasten af te schrikken. Dit betekent dat het implementeren van methoden om meer beoordelingen te krijgen er aan kan bijdragen om je gemiddelde dagtarief (ADR) te verhogen.
Dit zijn een aantal methoden waarmee je meer feedback kunt krijgen:
- Vraag om feedback bij de receptie.
- Onderhoud tijdens het verblijf van de gast veel contact, zodat je meteen kan ingrijpen als ze niet tevreden zijn.
- Stuur follow-up e-mails nadat een gast is vertrokken, waarin je vraagt om een beoordeling en tips om een eventueel volgend verblijf te verbeteren.
Om je klantenservice en de algehele ervaring te verbeteren heb je een e-mail template nodig die je zo kan personaliseren dat je waardevolle inzichten uit de beoordelingen van gasten kan verzamelen.
Wat is het verschil tussen ADR en ARR?
Binnen de horeca woren er verschillende maatstaven gebruikt om de prestaties van een accommodatie te meten. Met de ADR meet je het dagtarief, terwijl ARR de kamerprijzen per week, maand of kwartaal volgt. Gemiddelde kamerprijs (ARR) en gemiddelde dagprijs (ADR) zijn slechts twee van de meest gebruikte statistieken. Hieronder lees je over beide wat meer informatie.
Welke andere belangrijke prestatie indicatoren worden door hoteliers gebruikt?
RevPAR (Revenue Per Available Room) is een cruciale indicator voor prestaties die door veel hoteliers wordt gezien als de belangrijkste. Het staat voor de inkomsten die per beschikbare kamer worden gegenereerd, ongeacht of deze wel of niet bezet is. RevPAR helpt hotels bij het nauwkeurig prijzen van hun kamers en het meten van de prestaties die inkomsten genereren. RevPAR is een veelgebruikte statistiek en maakt het voor hotels mogelijk om zichzelf te vergelijken met ander accommodaties.
Een andere belangrijke KPI is de bezettingsgraad.Â
Om te bepalen hoeveel kamers in je accommodatie verkocht zijn, moet je de bezettingsgraad berekenen. Dit percentage wordt berekend door het totaal aantal bezette kamers te delen door het aantal beschikbare kamers.Â
De bezettingsgraad is essentieel voor hoteliers die inzicht willen krijgen in het aantal kamers dat bezet is. Het analyseren van de bezettingsgraad geeft inzicht in patronen in het gedrag van gasten, waardoor je beter kunt bepalen op welke manieren je de bezetting kunt verhogen en waar de verbeterpunten liggen. Deze analyse kan waardevolle inzichten opleveren die kunnen dienen als basis voor beslissingen om de bedrijfsvoering te verbeteren.
Uiteraard zijn er ook statistieken die gaan over de totale inkomsten die door jou accommodatie en eventuele extra diensten worden gegenereerd. Een daarvan is de TRevPAR, wat staat voor Total Revenue Per Available Room (Totale inkomsten per beschikbare kamer).
Het voordeel van de TRevPAR is dat het de inkomsten van alle afdelingen omvat, waaronder de verkoop van eten en drinken, vergaderruimtes, spa’s, golfbaan, parkeren en zelfs telefonie en internet. Dit is voornamelijk een belangrijke statiestiek voor full-service hotels die een breed scala aan F&B opties aanbieden. TRevPAR houdt ook rekening met diverse inkomsten, zoals annuleringskosten en resorttoeslagen, die mogelijk over het hoofd worden gezien bij een beoordeling van de algehele prestaties.
Een andere statistiek die inzicht geeft in de algehele prestaties is GOPAR.
GOPPAR staat voor Gross Operating Profit Per Available Room, het bruto bedrijfsresultaat per beschikbare kamer. Deze veelgebruikte prestatie indicator helpt bij het evalueren van het verband tussen de inkomsten en uitgaven van een hotel, waardoor je een uitgebreid inzicht krijgt in de algehele gezondheid van je accommodatie. Als je de GOPPAR begrijpt, kun je je inkomsten efficiënt omzetten in winst.
Belangrijke inzichten over ADR
Onze ADR calculator kan je waardevolle inzichten geven in de financiële status en dagelijkse omzet per kamer van je accommodatie. Je hoeft jezelf niet bezig te houden met ingewikkelde berekeningen, want RoomRaccoon heeft een gratis ADR calculator die heel gemakkelijk in gebruik is. Hiermee maak je tijd vrij om je accommodatie te runnen en ervoor te zorgen dat je gasten tevreden zijn.
Het gemiddelde dagtarief is :
--
De uitgebreide handleiding voor hotel management software voor onafhankelijke hotels
Klaar voor de perfecte investering? Onze handleiding bevat een uitgebreide checklist die je volledig kunt bewerken, zodat je de tools en functies van softwareleveranciers persoonlijk met elkaar kunt vergelijken.