Gratis bezettingsgraad calculator voor jouw accommodatie

Wat is een bezettingsgraad?

De bezettingsgraad geeft informatie over het aantal bezette kamers in jouw accommodatie. Het is de hoeveelheid bezette kamers als percentage van de totale beschikbare kamers. Je kunt de bezettingsgraad berekenen door het totale aantal bezette kamers te delen door het totaal aantal beschikbare kamers.

Het percentage dat uit de formule komt geeft jou als hotelier inzicht in hoeveel van je totaal aantal kamers op een bepaald moment bezet is. Ook kan de bezettingsgraad je helpen om patronen in het gedrag van gasten te ontdekken. Dit kan je helpen om erachter te komen wat helpt om de bezettingsgraad te verhogen en wat niet.

Als je beslissingen moet maken over het prestatieplan van je hotel, is het essentieel om informatie in te winnen over de bezettingsgraden. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zien dat de bezettingsgraad rond 14 februari veel hoger ligt en tot de conclusie komen dat dit het gevolg is van Valentijnsdag.

Waarom en hoe bereken je de bezettingsgraad van een hotel?

Hotel bezettingsgraad formule:
De formule voor de bezettingsgraad van een hotel kan worden berekend als = totaal aantal bezette kamers / totaal aantal beschikbare kamers:

De eigenaar van een accommodatie zal bij het analyseren van de prestaties zeker rekening houden met de bezettingsgraad. Het is dus belangrijk om deze zowel dagelijks, wekelijks als maandelijks te berekenen. Met behulp van een bezettingsgraad calculator kunnen eigenaren van accommodaties bepalen hoe succesvol ze zijn in het vullen van kamers gedurende specifieke periodes.

Met de bezettingsgraad formule kan je als hotelier eenvoudig de bezettingsgraad van je accommodatie berekenen. Hiervoor deel je het totale aantal bezette kamers door het totale aantal beschikbare kamers. De uitkomst van deze som is een percentage.

Voorbeeld: Een hotel met 50 kamers heeft in een specifiek weekend 40 bezette kamers. De bezettingsgraad voor het hotel dat weekend is 80%. Dit wordt gezien als een goede bezettingsgraad, omdat de ondergrens 70% is. De berekening is als volgt:

40/50 x 100 = 80%.

Berekening van de bezettingsgraad uitgelegd: totaal aantal bezette eenheden / totaal aantal beschikbare eenheden x 100 (om het percentage te berekenen) = [x]%.

Wat is een goede bezettingsgraad voor een hotel?

Uiteraard streven alle hoteliers naar een bezettingsgraad van 100% om een zo hoog mogelijk rendement op investering te krijgen. Helaas is dit in de praktijk niet altijd realistisch en daarom wordt er over het algemeen aangenomen dat 70% en hoger een goede bezettingsgraad is om effectief winst te genereren. Als de bezettingsgraad van je accommodatie voortdurend onder dit percentage ligt, kan dit een teken zijn dat je iets in je strategie moet veranderen.

5 simpele manieren om de bezettingsgraad van je hotel te verhogen

Strategie 1: Maak gebruik van alle boekingskanalen

De distributiestrategie is een belangrijk onderdeel van de marketingmix van je hotel. Op hoe meer kanalen je hotel zichtbaar is, hoe groter je naamsbekendheid en hoe meer mensen je bereikt. We concentreren ons op de vier belangrijkste distributie soorten: je hotel booking engine, online travel agencies (OTA), Metasearch engines en Google Hotel Ads.

Een goede marketingmix voor je accommodatie bevat ten minste drie van de vier belangrijkste boekingskanalen. Door te investeren in meerdere distributiestrategieën, vergroot je de zichtbaarheid van je accommodatie. Hoe meer bekendheid je hotel vergaart, hoe meer reserveringen er zullen volgen, waardoor de bezettingsgraad zal toenemen.

Strategie 2: Bied add-ons en arrangementen aan voor toegevoegde waarde

Add-ons en arrangementen kunnen iedere vakantie extra speciaal maken. Ze bestaan om de ervaring van jouw gasten en hun verblijf in jouw accommodatie te verbeteren. De add-ons die je aanbiedt kunnen worden afgestemd op iedere specifieke situatie. Geautomatiseerde upselling tijdens de online check-in fase is voor jou als hotelier ook zeer effectief. Add-ons kunnen de ervaring die je aanbiedt verbeteren, waardoor de kans groter is dat gasten voor jouw accommodatie kiezen. Hierdoor zal de bezettingsgraad uiteindelijk toenemen.

Hotelarrangementen helpen je ook om je gasten een unieke ervaring te bieden, waarbij ze vaak op de kosten kunnen besparen. Dit heeft een enorme meerwaarde voor gasten die in een groep reizen op bijvoorbeeld een familievakantie of met een vriendengroep. Door groepsarrangementen aan te bieden, verhoog je onvermijdelijk de bezettingsgraad van je hotel.

Strategie 3: Revenue management invoeren

Revenue management maakt gebruik van dynamische prijzen om je kamers tegen de best mogelijke prijs te verkopen. Vraag je je af wat dit te maken heeft met de bezettingsgraad? De bezetting van je hotel wordt beïnvloed door de prijzen van kamers en je revenue management. Revenue management past de kamerprijzen dynamisch aan op basis van vooraf ingestelde yield regels voor de bezettingsgraad.

De bezettingsgraad is niet alleen een integraal onderdeel van je yield management, maar profiteert ook van dynamische prijzen. Hiermee wordt de prijs van de kamer namelijk automatisch aangepast als deze te hoog of juist te laag is Zo verkoop je meer kamers en verhoog je de bezettingsgraad, terwijl je ook extra inkomsten genereert.

Strategie 4: Kies voor lokale en binnenlandse tarieven

Lokale tarieven zullen helpen om meer reizigers uit eigen land aan te trekken, omdat zij waar voor hun geld krijgen. De pandemie heeft er zeker voor gezorgd dat er steeds vaker binnen de eigen landsgrenzen wordt gereisd en het is goed om daar als hotelier op in te spelen. Nu de reiskosten stijgen en de inflatie wereldwijd toeneemt, is iedereen op zoek naar een goede deal.

Door speciale binnenlandse tarieven aan te bieden, kun je je bezettingsgraad het hele jaar door verhogen. In de zomer heb je namelijk veel internationale gasten, maar lokale gasten reizen juist graag buiten het seizoen. Jouw grootste markt is dichtbij en wacht erop om benaderd te worden.

Strategie 5: Bied kortingen aan

Kortingen zijn een belangrijke drijfveer voor reizigers. Gasten zijn zich meer dan ooit bewust van de prijzen en iedereen weet inmiddels hoe ze online de beste aanbieding kunnen vinden. Het kan een geweldige manier zijn om reizigers meer waarde voor hun geld te bieden, bepaalde feestdagen te vieren of trouwe gasten te belonen Hoe dan ook, toegevoegde waarde resulteert in een betere bezettingsgraad voor je accommodatie.

Exclusieve aanbiedingen zijn een geweldige manier om aandacht te trekken en je doelgroep aan te spreken. Deze kortingen zijn altijd onverwachts en hebben een tijdslimiet, waardoor reizigers aangemoedigd worden om direct te boeken. Als je op zoek bent naar een snelle strategie om het aantal bezette kamers te vergroten, dan is het goed om eens te kijken naar kortingen en exclusieve aanbiedingen.

Het belang van de bezettingsgraad en gerelateerde statistieken

Hoewel de bezettingsgraad een belangrijke maatstaf is voor je accommodatie, hebben andere statistieken meer te zeggen over de winstgevendheid. Andere belangrijke statistieken voor je hotel zijn onder andere ADR (average daily rate/gemiddeld dagtarief), RevPAR (revenue per available room/omzet per beschikbare kamer), GOPPAR (gross operating profit per available room/bruto winst per beschikbare kamer) en TrevPAR (total revenue per available room/totale omzet per beschikbare kamer).

Als je een goed overzicht hebt van deze verschillende statistieken, kun je een volledige strategie voor je accommodatie opzetten. Door een combinatie van statistieken te gebruiken die verschillende aspecten meten, krijg je een goed inzicht in het complete plaatje. Bovendien zijn een aantal maatstaven met elkaar verbonden en van elkaar afhankelijk, dus je kunt alleen uitspraken doen over je succes als je alles samenbrengt.

Tips voor je bezettingsgraad

De bezettingsgraad is een van de belangrijkste maatstaven voor de prestatie van je accommodatie. Het is altijd belangrijk om rekening te houden met enkele factoren die van invloed kunnen zijn op de bezetting. Hoewel er een aantal manieren zijn waarop je de bezettingsgraad hoog kunt houden, zijn er ook een aantal factoren waar je geen invloed op hebt.

Externe factoren die de bezettingsgraad van hotels kunnen beïnvloeden:

  • Seizoensgebondenheid
  • Economische schommelingen
  • Vakantie trends
  • Populariteit van de locatie
  • Lokale evenementen
  • Landelijke wetgeving

Gelukkig zijn er ook een aantal tactieken die je kunnen helpen om de bezettingsgraad van je accommodatie te verbeteren. Dit zijn een aantal dingen die je kunt doen:

  • De bezettingsgraad meten en volgen
  • Het analyseren van historische bezettingsgraden
  • Bezettingsgraad statistieken gebruiken voor nieuwe strategieën
  • Gebruik maken van al je boekingskanalen
  • Add-ons aanbieden voor toegevoegde waarde
  • Revenue management invoeren
  • Lokale en binnenlandse tarieven aanhouden
  • Kortingen en exclusieve aanbiedingen

De bezettingsgraad van je accommodatie is:

--

De uitgebreide handleiding voor hotel management software voor onafhankelijke hotels

Klaar voor de perfecte investering? Onze handleiding bevat een uitgebreide checklist die je volledig kunt bewerken, zodat je de tools en functies van softwareleveranciers persoonlijk met elkaar kunt vergelijken.